29 Haziran 2016 Çarşamba

İskoçya Edinburgh

İskoçya Bayrağı

İskoçya, İngilizce adı Scotland. Büyük Britanya'nın bir parçası olan ülke. Aslında bence bambaşka bir ülke. Hem tarihi dokusuyla, hem insanlarıyla her şeyiyle ayrı olduğunu düşündüğüm bir yer. Ocak ayından Nisan ayı sonralarına kadar İskoçya'daydım. Kaplan International Edinburgh öğrencisiydim. 3 ay boyunca yoğun İngilizce dersler aldım. Bununla ilgili olarak yazımı okumak için: https://sinemile.blogspot.com.tr/2016/05/kaplan-international-edinburgh.html

Sizlere İskoçya ve özellikle başkenti Edinburgh hakkında bilgiler vereceğim. Ben kendim için araştırma yaparken bilirsiniz Tv2'de program yapan bir gezgin var onun videolarını izlemiştim.


İskoçya, İngiltere Galler, Kuzey İrlanda'dan oluşan Büyük Britanya'nın kuzeyinde yer alan ülkelerden biri. Daha önce İskoçya İngiltere'den ayrılmak için bir referandum yapmış fakat sonuç olumsuz olmuş İskoçlar için. Ama hala İskoçlar bağımsızlıklarını istiyorlar, geçmişten gelen kültürlerini ve inançlarını kaybetmemişler.


Başkenti: Edinburgh Edinbra gibi okunuyor.
Nüfusu:İngiltere'den sonraki 2. nüfus yoğunluğuna sahip ülke. 5,5 milyon.
Para birimi: İngiliz Sterlini (Pound) bazı yerlerde İskoç sterlini de kullanılıyor.
Coğrafi: 77.900 km²'lik yüzölçümü ile Birleşik Krallık'ın toplam yüzölçümünün yaklaşık %32,3'ünü kapladığı Britanya adasının en kuzeyinde yer alır. 
En önemli şehirleri: Edinburgh başkenti olmak üzere Glasgow, Stirling
Ayrıca Nessie adını verdiği efsanevi canavarla ünlü  nehri Loch Ness’tir.
Edinburgh Ünlü Yerler: 
J.K. Rowling’in Harry Potter serisinde geçen Hogwarts Büyücülük okulu İskoçya’da bulunuyor. Ayrıca Edinburgh'da The Elephant House Cafe'de yazarın kitabı yazarken ilham aldığı yer. Ayrıca ücretsiz donation verebilirsiniz tabi Harry Potter turu yapılıyor. 
Hadrian Duvarı: eski İngiliz-İskoç güney sınırı .
Gezilecek yerler aşağıda yer almaktadır göz atabilirsiniz.
Edinburgh'ya ne zaman gidilir?
Ağustos ayı festival ayıdır. Her ay bir festival oluyor genelde fakat en büyük festival Ağustos ayıdır. Ayrıca Christmas'da da bayağı kalabalık güzel geçtiğini duydum. Yılbaşı tatillerinizi ya da Ağustos ayındaki tatilinizi Edinburgh'a da değerlendirebilirsiniz. Kışı bayağı çetin havasına güven olmaz. 

Ünlü İskoçlar: Ünlü şairleri Robert Burns, yazar Robert Louis Stevenson, James Bond karakteriyle ünlü aktör Sean Connery, Gerard Butler'da bir İskoç :) ünlü tenisçi  Andy Murray,
İnsanları: İngilizlere göre inanılmaz sıcak kanlı, samimi, yardım sever ve kibar insanlar. İngilizler de bir asil olma hali, egoları maalesef var. Sokakta olsun her yerde konuştuğunuz insanların İngiliz mi İskoç mu olduğunu hemen anlarsınız.
İskoçya ve İskoçların kültürüne dair en bilinen şeyler: İskoç viskisi, İskoç deseni tartanı, etekli erkekleri, festival şehri Edinburgh, kaliteli eğitim veren üniversiteleri Glasgow ve Edinburgh. Edinburgh hava durumu genelde dalga konusu olur. Bununla ilgili olarak aşağıda sizlere bir caps paylaşacağım.

İskoçya'ya Nasıl Gidilir? İskoçya Vizesi?
İskoçya Büyük Britanya'ya bağlı olduğu için Avrupa Birliği ülkelerinden olan İngiltere'nin Schengen olması gerekirken kendi prosedürünü uyguluyor. Nasıl para birimi olarak İngiliz Sterlin'ini uyguladığı gibi. Cem Seymen'in tabiriyle "Biz paramızın üstünde Kraliçe'nin resmi dışında bir şey görmek istemiyoruz." ( bunu yazınca aklıma bizim AB'ye girme durumlarımız geldi. Şahsen ben de Atatürk dışında para birimi olarak başka bir şey görmek istemem.)

Güncelleme: 24.06.2016 itibariyle İngiltere bugünkü referandum sonucuyla birlikte AB'den ayrıldı. Schengen'e zaten bağlı değildi kendi prosedürünü uyguluyordu. Ayrıca İskoçya şuan Avrupa Birliği'nden ayrılmamak için başvuruda bulunacak gibi haberler yayınlandı. Bakalım göreceğiz. Bununla ilgili olarak da İngiltere Vizesi nasıl alınır? Gerekli belgeler nelerdir? yazım olacak pek yakında.
Edinburgh, Princess Street, New Town


Edinburgh, Old Town

Edinburgh 
İskoçya'nın başkenti.
Nüfusu: 495,960
Yeşilliklerle dolu, doğal güzellikleriyle insanı cezbeden bir şehir. Özellikle eski dokusunu kaybetmemiş sadece restore edilmiş binalarla dolu. Yeni bina çok az göremezsiniz bile. Son senelerde yapılıyor yeni binalar. 
Edinburgh'a Nasıl Gidilir?
Thy Hava Yolları yaklaşık 3-4 senedir diye biliyorum direk uçuş gerçekleştiriyor. Günde bi sabah bi akşam olmak üzere iki sefer düzenliyor genellikle.
Thy İstanbul'dan Edinburgh'a 4 saat 35 dk'da ulaşabiliyorsunuz. Benim aldığım dönemde bir iki ay öncesinden gidiş bileti almıştım tek yön 160 sterlindi. Dönüş de bir ay önce felan almıştım yine aynı ücretti. Şimdi sizler için bakıyorum ücrete. 296.98  Sterlin  tek yön. 
Bu arada ben giderken 4.40 TL: 1 Pound'du.  Ayrıca ilk defa yurt dışına giriş yapanlar, İngiltere'ye ilk defa gelecek olanlar için burasının pasaport kontrolleri vb. uygulamaları oldukça kolay. Hiçbir sorun çıkmaz. Valiz vs. dikkat etmiyorlar bile. İstanbul'da daha çok dikkat ediyorlar inanın.
Gezilecek Yerlere geçmeden önce yanına yıldız koyduklarımı mutlaka görülmesi gereken yerler. Tabii zevk ve bakış açısı değişir. Gittiğiniz ayıracağınız süre ve ekonomik olarak da ilgili bir durum. Tabii ki ilginiz ile de alakalı. Mesela ben Hollyroodhouse'a gitmeyi tercih etmedim çünkü kraliçenin kaldığı yer beni ilgilendirmiyor açıkcası :) Gidip görmek istemedim yani. Mesela Harry Potter turu beni daha çok cezbetti, yahut Camera Obscura :) Gittiğinizde turizm ofislerinden ücretsiz harita temin edebilirsiniz. Fakat ben gitmeden önce Remzi Kitapevinden bir Edinburgh haritası almıştım. Bayağı da işime yaradı.
Harita linkleri:  1 2 (en yaygın ücretsiz harita) 3
Edinburgh ile ilgili olarak bir Flickr Albüm'den çektiğim fotoğraflara bakabilirsiniz.

Edinburgh

Gezilecek Yerler:
Alternatif:
Glasgow: Glasgow yazım yakın zamanda yayınlayacağım. Edinburgh Glasgow arası tren ile 1-1.5 saat. Edinburgh'a gelmişken gitmenizde fayda var. Tabii oradakiler 1 saate uzun diyorlar İstanbul'da yaşayan biri için komik geliyor :)
*Highland Turu: Okuldaki arkadaşım sayesinde bir ücretsiz tur buldum. Tabii donation verdim. Güzel bir Highland turuydu. Bu ücretsiz tur ile ilgili bir yazım olacak. Daha ayrıntılı bilgi alabileceksiniz. Kesinlikle gidip görmeniz gereken yerlerden bana göre 1.sırada:)
St.Andrews&Fife: Yakın olarak gidip görebileceğiniz güzel bir tura katılabilirsiniz. Bununla ilgili de katıldığım tur hakkında bilgi vereceğim.

Yeme -İçme : Haggis deneyebilirsiniz. Haggis nedir diyecekseniz? Haggis İskoçların ulusal yemeği.
İnsan biraz denemeye çekiniyor. Çünkü koyun midesinin; yulaf unu, tuz ve baharatlarla karıştırılmış, karaciğer, kalp ve akciğer gibi haşlanmış sakatatlarla doldurulması ile yapılan doyurucu bir pudingdir. Yanında bir de tatties ve neeps  verilir. Bunlarda havuç ile patates püresi gibi bir şey. 
Ben ilk başta Robert Burn Gecesi'nde vejeterjan olanı yedim. Sevmedim açıkcası. 
Fish and Chips: Klasik İngiliz yemeği. Yağda kızartılmış balık ve kızarmış patates. Özellikle sirkeyle yiyorlar, yanında limon. Bazen yanına bezelye püresi koyuyorlar.Yanında bira güzel gider :)
Tabii ki bira olarak yerel biraları tercih edin. Tennets en iyisi, bir de İngiliz birası var o da Doombar her yerde bulunmuyor ama. Bira fiyatını söylüyorum hemen Tennets okul indirimiyle 1,80di :) su da 1,50 :) hangisini seçerseniz.
Yemek yiyebileceğiniz öneri mekanlarım: Özellikle İskoç yemekleri için Arcade Bar, Haggis & Whisky House. Haggis için tercih edebileceğiniz bir mekan 14 senelik bir viski içtim gayet başarılıydı. Normalde vejeteryan olan Haggis'i sevmedim ama burdaki Haggiss gerçekten lezzetliydi.

Turlar: Ücretsiz Highland Turu var. The Hairy Coo Tripadvisor'dan da bakabilirsiniz. Donation alıyorlar sadece.
Edinburgh New Town'da Waverley Station'a yakın kısımda bir turizm şirketi var. Rabbie's Trail: https://www.rabbies.com/
Alışveriş: Princess Street ve Old Town tarafında güzel turistik mağazalar var. Ayrıca ucuz alışveriş için Old Town'daki turistik yerler daha uygun Princess Street'e göre. Primark gibi yerler var bazı şehrin dışına doğru Outlet merkezleri var. Nike mesela daha uygun. Lüks mağazalar için St. Andrews heykelinin oradaki mağazalara alışveriş merkezine bakabilirsiniz.
Hediyelikler:
Viski, rozet, magnet, bez çanta, kartpostal, İskoç eteği, kilt, tartan vb. hediyelik ürünler alabilirsiniz. Bir de İskoç bisküvisi var. Brave Heart filmi, Outlander dizisiyle ilgili ürünler de mevcut. Şahsen ben İskoç Eteği, Edinburgh tişörtleri, bez çanta, magnet, rozet, kartpostal, İskoç atkısı, Irish flüt aldım. Viskiyi bence Türkiye'den Duty Free'den alın sizin için daha iyi uygun olur.

İskoçya ve Edinburgh konusunda daha ayrıntılı bilgi almak isterseniz yabancı kaynak siteler aşağıdaki gibidir. Sosyal medya hesaplarını da takip edebilirsiniz güzel paylaşımlar yapılıyor.
https://www.visitscotland.com/
http://www.scotland.org/
http://thisisedinburgh.com/


Başka sorunuz varsa mail adresimden bana ulaşabilirsiniz.
I LOVE SCOTLAND :) I LOVE EDINBURGH :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...